De markt van horloges: een klein wereldje
Er is een enorm aantal horlogemerken op de markt. Toch is de horlogemarkt kleiner dan wij misschien zouden denken. Het is namelijk zo dat een aantal grote bedrijven de horloge markt in handen hebben. In dit artikel bekijken we hoe de markt voor horloges eigenlijk is verdeeld.
We kunnen onderscheid maken tussen merken horloges die zogenaamd onafhankelijk zijn en horlogemerken die onder een grotere groep vallen.
De grootste horloge bedrijven
Er zijn een aantal bedrijven die meerdere horlogemerken in hun assortiment hebben. Bedrijven die wij als consumenten qua naam waarschijnlijk niet eens kennen, zoals bijvoorbeeld de Richemont Group of LVMH.
Zo’n 45% van de horloge markt is in handen van slechts 3 van deze grote groepen. We lopen ze één voor één langs om te kijken welke horlogemerken onderdeel zijn van deze grote verzamelbedrijven.
Richemont Group
De Richemont Group heeft enorm veel merken in zijn portefeuille. Het bedrijf bestaat pas sinds 1988 en is gevestigd in, hoe kan het ook anders, Zwitserland. Het bedrijf is daar ook verhandelbaar op de beurs. Voorheen had Richemont ook een groot aandeel in de tabaksindustrie, maar vanaf 1993 heeft het bedrijf zich van deze tak afgesplitst om zich te focussen op luxe goederen.
Deze goederen zijn ruwweg onder te verdelen in horloges, juwelen en mode. We staan in dit artikel alleen stil bij de horlogemerken. De merken van de Richemont group zijn allemaal erg luxe merken met horloges die niet onder de €1.000 nieuw verkrijgbaar zijn.
Horloges die vallen onder de Richemont Group zijn bijvoorbeeld Cartier, IWC en Jeager LeCoultre. Merken met ieder een enorme historie.
Swatch Group
De Swatch group is in de jaren ‘80 opgericht in Zwitserland, al heet het pas de Swatch group sinds de 1998. Zwitserland staat tot op de dag van vandaag nog bekend om zijn luxe horloges, waar de Swatch group een belangrijk onderdeel van is. Zij waren namelijk het Zwitserse antwoord op de Quartz Crisis. Dit was een tijdperk waarin het quartz horloge op kwam. Dit is een horloge op batterij, die een stuk goedkoper geproduceerd kon worden dan de mechanische horloges die eerder werden geproduceerd. Door de krachten te bundelen konden de bedrijven overleven en uitgroeien.
Wereldwijd werken er zo’n 31.000 mensen bij de Swatch Group. Zij zijn dan ook goed voor zo’n 27% van de zwitserse horloge industrie. Door de jaren heen heeft het bedrijf steeds meer horlogemerken overgenomen, waardoor nu een hele lijst aan merken onder de groep valt. Dit zijn zowel luxe merken als de wat meer “low end” merken die wat goedkoper te verkrijgen zijn.
De Swatch group is het afgelopen jaar énorm onder de aandacht geweest en heeft de horlogemarkt op zijn kop gezet, door zijn luxe merken te koppelen aan Swatch. De Omega x Swatch MoonSwatch is hier een mooi voorbeeld van, maar inmiddels is ook de Blancpain x Swatch Fifty Phantoms uit. Een mooie manier om mensen met een kleinere portemonnee kennis te laten maken met de modellen van de luxere merken.
Merken van de Swatch Group zijn:
LVMH
Richemont en de Swatch group zijn duidelijk de twee grootste horloge huizen van de wereld, maar ook LVMH mag niet in het rijtje ontbreken. Zij zijn als groep ook volledig gericht op luxe producten en daarin mogen horloges dan ook niet ontbreken. Toch is het een kleiner deel van hun totale business. Zij voeren dan ook een stuk minder horloge merken, maar dit zijn wel stuk voor stuk echte luxe merken. Horloges vanuit de LVMH groep zijn dan ook voornamelijk uit het high end segment en beginnen ruim boven de €1.000.
Het bedrijf werd in 1987 opgericht door de fusie van Louis Vuitton en Moet Hennessy, vandaar ook de naam LVMH. Het bedrijf is van origine frans, ondanks dat de horlogemerken zich met name in Zwitserland bevinden. LVMH was het eerste Europese bedrijf dat meer dan €500 miljard waard was. Bernard Arnault is de oprichter van het bedrijf in luxe goederen en dat heeft hem een aardig zakcentje opgeleverd. Hij staat namelijk tweede op de lijst van rijkste mensen op aarde met zo’n 200 miljard vermogen.
Merken die vallen onder LVMH zijn onder andere:
Seiko Group
Minder gericht op merken met Zwitserse historie is de Seiko groep. Seiko is de grootste horloge maker van Japan. Het merk was in 1969 de eerste die quartz horloge introduceerde met het doel deze ook echt te verkopen. Hierdoor is het merk enorm groot geworden en kon het snel groeien. Het bedrijf noemt zich tegenwoordig de Seiko Group, maar heeft eigenlijk alleen zelf opgerichte merken in het assortiment. Dit zijn ook een stuk minder merken dan de overige groepen in beheer hebben en dus is het marktaandeel van de Seiko groep ook niet heel erg groep.
Merken die vallen onder de Seiko group zijn:
Movado
Movado is een stuk kleiner dan eerder genoemde bedrijven, maar mag toch niet ontbreken in het rijtje. Movado is op zichzelf niet extreem groot, maar voert wel een aantal zéér bekende merken. Dit zijn wel voornamelijk de zogenaamde “fasion brands”. Merken die horloges er “een beetje bij doen”. Het is dus niet hun core business.
Movado speelt hier heel slim op in. Het bedrijf heeft namelijk met enkele grote merken zoals Hugo Boss en Tommy Hilfiger een licensing agreement. Dit houdt in dat zij de horloges voor deze merken maken en distribueren. Zij zijn geen eigenaar van het merk zelf, zoals we dat eerder dus wel zagen. Merken als Tommy Hilfiger en Hugo Boss besteden hun horloges dus uit en plakken hier alleen hun merknaam op, om zo de waarde te verhogen.
Het enige gewaardeerde merk dat wel echt in eigendom is van Movado, is Ebel. Dit is een merk met een enorme historie. Zij hebben een aantal modellen die er echt uitspringen en zeer herkenbaar zijn in hun design.
Merken met horloges die van Movado komen:
Fossil Group
Nog een groep dat zich voornamelijk richt op “fashion brands” is de Fossil group. Zij voeren veel merken die gunstig geprijsd zijn en voor de gemiddelde Nederlander prima betaalbaar zijn. Ook hier werken zij met licensing deals. Fossil maakt en distribueert dan ook de horloges van bijvoorbeeld Diesel en Emporio Armani. Op die manier kunnen deze merken een uitgebreid assortiment voeren. Zij zijn dan ook meer gericht op hoge volumes dan op innovatie en het ontwikkelen van de horloge industrie.
Horloges die gemaakt worden door de Fossil Group, zijn de horloges van merken als:
Onafhankelijke horlogemerken
Naast deze groepen zijn er ook een aantal merken die nog volledig onafhankelijk zijn. Hierdoor kunnen zij soms andere, meer gewaagde keuzes maken. Rolex is hier een mooi voorbeeld van. Rolex is met 29% van de luxe horloge industrie een enorme speler op de markt. Rolex is een stichting, waardoor winst niet op de allereerste plaats komt. Hierdoor kan het andere richtingen kiezen dan merken die worden beheerd door beursgenoteerde bedrijven.
Andere onafhankelijke horloge merken zijn Audemars Piguet, Patek Philippe, Richard Mille en Breitling.
Zo zie je, uiteindelijk is het horloge wereldje een stuk kleiner dan je van te voren misschien zou denken. Zo’n 45% van de markt is dus in handen van zo’n 6 grote bedrijven. Gelukkig zijn er ook nog een gezond aantal horlogemerken die onafhankelijk zijn.
Wil jij meer lezen over de horlogemarkt en op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuwe artikelen als eerste!