Horloge winkel: 10 over 10

Horloge marketing: In de winkel is het altijd 10 over 10

Is het je ooit opgevallen dat horloges in bladen en online altijd geadverteerd worden terwijl de tijd op 10 over 10 staat? Vandaag duiken we verder in dit fenomeen. Waar komt het vandaan en wat is de psychologie erachter? 

Het mag de features en functies van het horloge niet belemmeren

Om te beginnen staan de wijzers op 10 over 10 omdat dit er het beste uitziet. Vaak staat het logo direct onder de 12 uurs markering, en dus mag het zicht daarop niet belemmerd worden. Ook andere tekst moet zo min mogelijk geblokkeerd worden. 

Zeker wanneer je een chronograaf met 3 verschillende subdials hebt wil je ervoor zorgen dat je het horloge gewoon goed kunt zien en dat de wijzers dit zicht niet blokkeren. Ook wanneer het horloge een datumvenster heeft is het belangrijk dat deze niet geblokkeerd wordt. De datum staat vaak op de plek van de 3, 6 of 9 en dus is 10 over 10 een mooie plek voor de wijzer.

Naast de wijzers voor uren en minuten hebben veel horloges nog meer wijzers. Iedereen kent de seconde wijzer wel. Deze wordt, om dezelfde redenen als de andere wijzers, afgebeeld tussen de 5 en 10 over half. Hiermee wordt het zicht niet belemmerd. De seconde wijzer is vaak erg dun, waardoor het horloge nog altijd de vriendelijke vrolijke “blik” heeft.

Heeft het horloge een extra functie zoals een GMT, dan heeft het vaak nog een 4e wijzer. Er zijn eigenlijk 2 plaatsen waar merken deze vaak zetten in hun advertentie. De eerste optie is één vakje na de seconde wijzer. De andere optie is rond de 5 voor half. <— verplaatsen omlaag

Happy watch happy deal

Een andere reden is psychologie. Die zegt dat de wijzers omhoog moeten wijzen om ons beter te voelen. 

Wijzers die naar beneden hangen geven meteen een negatief gevoel. Wanneer de wijzers omhoog wijzen, geven ze de ervaring van een blije smiley. Zouden de wijzers op 8:20 staan, dan komt die over als een negatieve smiley. Dit is niet wat je als luxe horloge merk wil uitstralen en dus wijzen de wijzers omhoog. 

Overzicht en symmetrie

Als laatste mogen de wijzers elkaar niet kruisen. Ze moeten beide goed zichtbaar zijn omdat ze een belangrijk onderdeel van het horloge zijn dat je gaat kopen. Symmetrie doet het vaak goed en dus is het fijn als de wijzers net zo ver uit het midden geplaatst zijn. 

De letter V van victory 

We hebben de belangrijkste redenen nu natuurlijk al gehad, maar toch is er nog een theorie waarom de wijzers op 10 over 10 staan bij het kopen van een horloge. Zo zou dit de letter V uitbeelden, wat de V van victory is. 

Mythes

Naast deze logische redenen zijn er ook nog een aantal mythes of theorieën die er hangen rondom het 10 over 10. We lopen ze één voor één even door. 

Een ode aan de uitvinder

We beginnen met de theorie dat het een ode is aan de uitvinder van het horloge. Opnieuw is er hier veel onduidelijkheid over. Zo gaat de ronde dat de uitvinder is geboren om 10:10, maar ook dat hij om 10 over 10 zijn eureka moment had bij het uitvinden van het horloge. Andere zeggen weer dat hij juist stierf om 10 over 10. Al met al dus enorm veel onduidelijkheid en daarmee ook onwaarschijnlijk dat deze mythe waar is.

Amerikaanse presidenten

Een andere theorie komt, hoe kan het ook anders, uit Amerika. Waar ze hebben bedacht dat het wel eens zou kunnen zijn als ode aan de presidenten. Daarbij komen de namen van John F. Kennedy en Abraham Lincoln voorbij. Beide presidenten zijn vermoord en zouden daarom te vroeg zijn gegaan. De 10 voor 10 zou hiervoor symbool staan. Daarnaast zou de tijd ook redelijk overeenkomen met de tijd waarop beide heren stierven. Dat is echter niet zo, aangezien Lincoln om 07:22 werd vermoord en Kennedy om 01:00 ‘s middags. Ook deze mythe kan hierdoor worden ontkracht.

Naast deze mythes zijn er ook nog wat vage theorieën over Martin Luther King en Hiroshima, maar ook deze zijn zo onwaarschijnlijk dat dit geen verdere uitleg waard was.

Uitzonderingen op de regel

Veel merken zullen gewoon de trend volgen en hun horloges op 10 over 10 zetten in advertenties en in de winkel. Toch zijn er ook enkele uitzonderingen die proberen op te vallen door hier juist van af te wijken. Oris is hier een goed voorbeeld van. Zij proberen rekening te houden met de leesbaarheid van het horloge, maar zetten hun horloges vaak op 07:53. 

Er zijn wat kleine andere merken die zich ook op deze manier proberen te onderscheiden zoals bijvoorbeeld Fears.

Fun fact: Ook Apple doet leuk mee

Wat verder nog een leuk en relevant feitje is, is het feit dat Apple hier ook aan meedoet. Wanneer zij adverteren met hun Apple Watch staat deze op 10:09. Hier is bewust over nagedacht, om de Apple Watch te positioneren als modern horloge die toevallig heel slim is, ten opzichte van echt een gadget. Het blijft een zogenaamd “timepiece” en positioneert zich daarom vergelijkbaar. 

Je ziet dat veel andere Smartwatch fabrikanten deze trend zijn gevolgd. Zo houdt Huawei nu standaard 10:08 aan om net verschil te maken ten opzichte van Apple. Garmin houdt altijd 10 over 10 aan.